Metodologia Lean daje nam szereg narzędzi, które na pierwszy rzut oka wydają się wręcz zwodniczo proste. Nie inaczej jest ze „spacerem Gemba”. Wielu osobom może wydać się wręcz banalnym rozwiązaniem — w końcu co takiego odkrywczego jest w przespacerowaniu się po hali produkcyjnej? Tymczasem prawidłowo przeprowadzony Gemba Walk to w rzeczywistości skuteczny sposób na prześledzenie kondycji firmy. Kluczowe jest jednak właściwe przeprowadzenie przeglądu.
Definicja Gemba — co oznacza to słowo?
Wywodzące się od japońskiego słowa pojęcie Gemba oznacza dosłownie „miejsce zdarzenia”, czy też w tym kontekście „miejsce pracy”. Głównym założeniem koncepcji Gemba jest dokonywanie przeglądu bezpośrednio tam, gdzie dokonują się kluczowe działania czy gdzie występuje dany problem. Zasada „Idź i zobacz” jest traktowana dosłownie — czyli wstań zza biurka i idź na miejsce zdarzenia. Gemba zmienia się w zależności od charakteru danego przedsiębiorstwa. Dla firmy budowlanej będzie to plan budowy, a dla przedsiębiorstwa produkcyjnego — hala produkcyjna.
Trzy założenia Gemba Walk
By przeprowadzony Gemba Walk spełnił swój cel, koniecznie jest trzymanie się trzech głównych zasad, które mu przyświecają:
- Idź i zobacz (wspomniana już zasada obowiązku przeprowadzenia przeglądu dokładnie na miejscu zdarzenia)
- Zapytaj dlaczego (spacer jest okazją do nauczenia się czegoś, zamiast narzucania z góry swoich założeń. Zadajemy pytania i słuchamy, co pracownicy bezpośrednio zaangażowani w proces mają nam do powiedzenia)
- Okaż szacunek (spacer Gemba to nie narzędzie do kontroli pracowników, lecz do udoskonalenia procesu. Za błędy odpowiedzialne są wadliwe procedury, a nie sami pracownicy)
Co daje wdrożenie Gemba Walk w naszej firmie?
Spacer Gemba to doskonały sposób na poznanie działania naszego przedsiębiorstwa „od podszewki”. Tylko prześledzenie faktycznego przebiegu procesu krok po kroku pozwoli na pełnego jego zrozumienie i znalezienie najlepszych rozwiązań. W dodatku regularne wizyty i bezpośredni kontakt z pracownikami pozwalają na stworzenie przyjaznego środowiska pracy. Gdy przełożony respektuje i bierze pod uwagę zdanie swoje podwładnych, sprawia to, że są oni bardziej zaangażowani w swoje działania i zmotywowani do dalszego działania.